Positioneren van de huidtherapie praktijk in de eerste lijnszorg ( artikel NTVH)

Positioneren van de HUIDTHERAPIE praktijk in de eerste lijnszorg

De huidige economie vraagt om meer ondernemerschap en commercieel inzicht van zowel praktijkeigenaren als van medewerkers in de paramedische branche. Cliënten hebben niet persé voor jou gekozen, ze komen bij je omdat je waarschijnlijk dichtstbijzijnde mogelijkheid bent. Toch is het in de huidige economie, waar vergoedingen en behandelingen aan banden worden gelegd en er steeds meer nieuwe concurrentie komt noodzakelijk om na te denken over je positionering. Wat maakt een behandeling in jouw praktijk nou zo speciaal? Wat is je onderscheidend vermogen? Wanneer je iets speciaals te bieden hebt en dit duidelijk weet uit te dragen zijn cliënten bereid om hiervoor om te rijden en zelf bereid om te betalen.

KEUZES MAKEN

Positioneren wil zeggen dat je een onderscheidende positie inneemt in het brein van je doelgroep. Er wordt niet voor niks gezegd “Kies en wordt gekozen”. Voor een goede positionering zul je een keuze moeten maken welke doelgroepen je aan jouw praktijk wilt binden en welke niet. Je zult keuzes moeten maken over wat je over jouw praktijk of product/dienst naar buiten toe wilt laten zien. Je moet zelfs keuzes maken over wie je
als concurrent ziet.
Op dit punt is er binnen de huidtherapie nog erg veel te doen. Eerder was het niet nodig om na te denken over een goede positionering, de cliënten kwamen toch wel, de behandelingen werden grotendeels betaald door de zorgverzekeraar en jij was vooral zorgverlener. Een goede positionering heeft niets te maken met ego of jezelf op de borst kloppen. Het is de enige manier om tussen het grote aanbod op te vallen. De zorgconsument wil een keuze kunnen maken. Wanneer je dit kunt bereiken zal jouw praktijk goed bezocht worden.

ALLEMANSVRIEND

In de praktijk worden er te weinig keuzes gemaakt, bang om bepaalde doelgroepen te verliezen of om doelgroepen uit te sluiten. Wanneer je keuzes durft te maken en de juiste doelgroepen aan je weet te binden doe je alleen nog datgene wat je het leukste vindt om te doen. Je specialiseert je. Dat wil niet zeggen dat je nooit meer andere zaken aan kunt bieden, het gaat erom dat je doelgroep je weet te vinden en dat jij je expertise in kunt zetten als onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent. Heeft de zorgconsument je eenmaal gevonden, dan kun

je uiteraard ook andere zaken aanbieden. Het imago van een allemansvriend is niet de beste.

ONDERSCHEIDEND VERMOGEN

Waarin kun jij onderscheidend zijn? Is dit vanwege de extra behandeltijd die je neemt voor je cliënten? Vanwege je technische perfectie, ( welke dan…?) of vanwege je ervaring met specieke doelgroep?

MANAGEN VAN HET PROCES

Een goede positionering neerzetten vraagt tijd en aandacht, dit is niet zomaar even gedaan. Het begint met nadenken over de volgende zaken:

• Wat is je bestaansrecht (missie)?
• Welke ( doelgroep) wil je graag bedienen? • Weet de zorgconsument je te vinden op basis van je specialisatie?
• Wat is je visie voor de toekomst?
• Wat kun jij je doelgroep bieden?
• Welke doelen heb je gesteld voor dit jaar en de lange termijn?
• Wat zijn de wensen en behoeften van je doelgroep?
• Op welke pijlers rust je praktijk?

Wie zie je als concurrent?

Een goede positionering vormt de rode draad binnen je praktijk en maakt je keuzes een stuk makkelijker.

Wil jij serieus aan de slag met je positionering en meteen accreditatiepunten opstrijken? Volg dan onze training, kijk voor data op site van de ADAP.

Meer informatie en inschrijven kan op www.smitencornelder.nl