Complimenteren

Complimenteren

Complimenteren

‘De diepst menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden’

William James (Amerikaanse psycholoog 1842 -1910)

Complimenteren = motivatie-instrument nummer 1

In een vorig artikel hebben we gesproken over feedback geven. Feedback is een reactie op het gedrag of functioneren van de ander met de intentie om zaken te verbeteren. Maar weet je dat je ook iets kunt doen met de dingen waar je wél tevreden over bent, zoals een compliment geven? Wat is complimenteren eigenlijk? Complimenteren is het teruggeven van zaken waarover je tevreden bent. Complimenteren is verbale zonneschijn.

Of je nu leiding geeft of prettig samenwerkt met je collega’s, het is altijd leuk om te horen waar een ander tevreden over is. Denk goed na waarom je iemand een compliment wilt geven en doe het alleen wanneer je het echt meent en het oprecht is. De mens is een sociaal wezen en heeft behoefte om ergens bij te horen; het meest oprechte en mooiste compliment dat je kunt geven aan de ander, is aandacht. Bedenk maar eens wat een beetje aandacht doet tijdens de zorg voor anderen of wanneer je een kind aandacht geeft als het een mooie tekening heeft gemaakt. Erkenning en waardering zijn basisbehoeften van de mens. Erkenning zorgt ervoor dat je meer oog hebt voor anderen en dat je makke- lijker erkenning teruggeeft: je wilt als mens van betekenis zijn. Gebrek aan erkenning en waardering zijn de belangrijkste redenen waarom medewerkers een organisatie verlaten, ongemotiveerd en passief zijn of zelfs met burn-out verschijnselen thuis komen te zitten.

Wanneer en aan wie geef je een compliment?

Wanneer je iemand een compliment wilt geven, is de timing van groot belang. Je geeft niet zomaar een compliment en je wilt dat de ontvanger het compliment hoort en in ontvangst kan nemen. Een compliment kun je persoonlijk geven, in dat geval neem je degene die je wilt complimenteren even apart en geeft hem of haar een compliment vanuit de ik-vorm. Bijvoorbeeld: ‘ik wil je laten weten dat je indruk op me hebt gemaakt over hoe je deze taak hebt aangepakt’. Dit is een heel persoonlijke en krachtige manier van aandacht geven.

Complimenteren kan ook in een groep tijdens een vergadering of bijeenkomst. Je kunt natuurlijk de hele groep een compliment geven, maar dat is minder effectief; je kunt er ook bewust voor kiezen om één persoon binnen de groep te complimenteren met iets dat hij/zij uitmuntend gedaan heeft. Het effect hiervan is enorm! Denk hier van te voren over na, één persoon binnen de groep een compliment maken geeft een boost, je laat hiermee aan de anderen zien dat een goede prestatie is geleverd. Je maakt iemand belangrijk in de ogen van de andere groepsleden. Wanneer je een leidinggevende functie hebt, is dit hét motivatiemiddel bij uitstek. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de aandacht vestigen op de introverte collega die altijd op de achtergrond blijft, maar wel uitmuntend werk levert.

Wat doet een compliment met ontvanger en de geverComplimentjes maken het werk leuker, de sfeer verbetert en uit onderzoek blijkt dat de ontvanger van een compliment meer energie krijgt. Oprechte waardering stimuleert enorm en verhoogt de productiviteit, mede omdat men ervaart dat er niet alleen gereageerd wordt op zaken die voor verbetering vatbaar zijn, maar ook op zaken die goed gaan. Het humeur van de gever van een compliment zal verbeteren, als hij ervaart wat een compliment doet met de ander. En weet je wat zo mooi is, het is gratis, zo gebeurd en enorm effectief!

Complimenteren volgens het zes stappenplan

  1. Persoonlijk en concreet

Geef het compliment vanuit de ik-vorm. Als je een compliment geeft vanuit de ik-vorm, geef je aan dat het een persoonlijk compliment is van jou voor de ander.

  1. Positief

Een compliment is altijd positief geformuleerd en gaat over positieve zaken.

  1. Gemeend
Je geeft een compliment aan de ander wanneer het echt gemeend en oprecht is.
  2. Varieer

Als je vaker complimenten geeft, varieer dan eens met de manier waarop je een compliment geeft, in de groep, persoonlijk of misschien wel met een bloemetje.

  1. Timing
Het is erg belangrijk om het compliment binnen te laten komen bij de ander. De ander moet naar je kunnen en willen luisteren.
  2. In de groep/persoonlijk
Een persoonlijk compliment één-op-één gegeven, heeft een andere impact dan wanneer je iemand binnen de groep waardering geeft.

Hoe ontvang je een compliment?

Wanneer je een complimentje ontvangt, ben je in veel gevallen geneigd om dit meteen weg te wuiven en eroverheen te walsen met een negatief antwoord. Bijvoorbeeld, collega ‘Goh, wat heb jij een leuke trui aan, die staat je goed!’ Jij: ‘ach, deze is al oud hoor, heb ik gekocht in de uitverkoop’. Herkenbaar? Vaak vind je het ongemakkelijk om een compliment te ontvangen, sterker nog, we horen de complimenten niet als deze tijdens een gesprek geuit worden. Van oudsher is het zo dat we altijd gewezen worden op zaken die niet goed gaan en veel te weinig op wat wel goed gaat. Daarom zijn we slecht in het ontvangen van een compliment: we worden er ongemakkelijk of verlegen van.

Wat doe je dan wanneer je een compliment ontvangt? Neem het compliment in ontvangst en zeg ‘dank je wel’ (ga je niet verontschuldigen). Simpel toch?

Wist je dat er een complimentendag bestaat? Ieder jaar op 1 maart is het complimentendag, leuk om daar eens iets mee te doen. Kijk voor alle informatie www.nationalecomplimentendag.nl

Thalita Smit – Cornelder, www.smitencornelder.nl